Spotify experimenteert met een feed die lijkt op TikTok

De muziekstreamingdienst Spotify test alweer een nieuwe ontdekkingsfunctie, als vervolg op de proef van vorige week met een “audio nieuws feed” voor podcasts.

Gebruikers zullen kennismaken met nieuwe muziek via een gepersonaliseerde feed op het beginscherm van de app, die een feed van canvas loops zal omvatten, ook bekend als die GIFs die verschijnen als je naar bepaalde liedjes luistert – Olivia Rodrigo’s “Brutal” wordt bijvoorbeeld begeleid door een loop.

spotify

Liedjes en canvas loops zullen worden gepresenteerd in een verticale videovoeding, vergelijkbaar met TikTok, waarmee Spotify in november begon te testen (je kunt nu zelfs huizen kopen in een kortlopende, verticale videovoeding – hebben we allemaal gelijk?). Elke dag zullen 15 liedjes worden aanbevolen door deze feed, die momenteel getest wordt in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Australië en Canada. Deze feed bevat tracks die je misschien interessant vindt. Je kunt de track aan een afspeellijst toevoegen, de artiest volgen, of hem delen op je sociale media kanalen.

Hoewel de eerste reacties op Spotify’s canvas functie in 2019 ambivalent waren, bleef het bedrijf volharden in het pushen van de functie, en opende zelfs een marktplaats voor artiesten om looping illustraties te verkopen aan muzikanten op het platform. Eerder werd gemeld dat gebruikers 145 procent meer geneigd waren tracks te delen die een canvas loop bevatten dan die dat niet deden. Nu canvas loops verder naar de voorgrond van de Spotify app worden geduwd, zullen waarschijnlijk muzikanten die hun kansen willen vergroten om door de dienst gepromoot te worden, moeten overwegen een GIF te maken.