Innovatie

Digital marketing

Innovatie ontstaat niet in een vacuüm. Innovatie-kampioenen moeten een cultuur cultiveren die nieuwe ideeën omarmt en nieuwe strategieën aanneemt. Een berg ondersteunende gegevens verschaffen is geweldig, maar teams hebben context, inzichten, resultaten en een duidelijke strategie nodig die allemaal uit deze rijkdom aan gegevens voortkomen. Daarom heb je geweldige schrijvers en communicatoren nodig die nieuwe ideeën op een boeiende en overtuigende manier kunnen overbrengen.

In het eerste deel van deze serie noemden we het belang van communicatie bij het aansturen van verandering en innovatie – we gaan in dit artikel dieper op dit onderwerp in. Innovatiekampioenen moeten proactief en consequent zijn bij het uitzenden van nieuwe strategieën. Nu je teamleden zo gericht zijn op het stimuleren van succes in hun typische dagelijkse bezigheden, moet je inhoud leveren en boodschappen herhalen in meerdere vormen en op verschillende plaatsen.

Maak materiaal voor nieuwe ideeën, nieuwe producten, en andere innovatie-initiatieven

Duidelijke, beknopte documentatie zal helpen om de resultaten van experimenten, nieuwe strategieën en nieuwe producten bekend te maken. Het onderpandmateriaal dat je maakt moet aansprekend, overtuigend en natuurlijk informatief zijn.

Een van de belangrijkste elementen die je goed moet krijgen is het uiteenzetten van het WAAROM van een verandering of nieuwe strategie. WAAROM is dit beter voor teams? WAAROM is dit beter voor cliënten? WAAROM zal deze verandering een positieve impact hebben? Verandering is moeilijk en kost tijd en moeite, en elke innovatiekampioen moet duidelijk aangeven waarom elke vernieuwing de juiste weg vooruit is.

Als je eenmaal hebt uiteengezet WAAROM een verandering de juiste weg is, dan moet je ook duidelijk uiteenzetten WAT er verandert. Hoe is de weg voorwaarts anders dan wat de mensen tot nu toe deden? Als je testresultaten hebt om je voorstel te ondersteunen, is dit een prima plaats om die inhoud te laten zien! Vermeld wat er verandert en wat andere teams tot nu toe (hopelijk positief) gezien hebben.

Dan kun je bespreken HOE je deze verandering kunt doorvoeren. Voor dit nieuwe idee is het misschien nodig media op een nieuwe manier te benaderen, of een nieuwe strategie toe te passen, of uit te breiden naar een nieuw kanaal of een nieuwe dienst. Geef duidelijke instructies en hulpmiddelen voor de uitvoering. En tot die ondersteunende middelen moet ook jij behoren! Als je een verandering voorstelt, dan moet je jezelf beschikbaar stellen voor ondersteuning.

Host trainingen over nieuwe ideeën om resultaten te laten zien, concepten te verkennen en de uitvoering te verkennen

Stevig onderpand dient als een geweldige hulpbron voor teams. Een andere geweldige hulpbron is het presenteren in teamvergaderingen. Als innovatiekampioen zou je regelmatig je opwachting moeten maken bij lopende teamvergaderingen. Dit zal helpen een innovatiedialoog in stand te houden en nieuwe ideeën uit te zenden als ze klaar zijn om aangenomen te worden.

De informatie die je op elke teamvergadering presenteert moet gepolijst zijn en klaar voor publieke consumptie. Elk presentatiemateriaal moet even duidelijk en beknopt zijn als de geschreven inhoud. Teams zullen waarschijnlijk vragen of zorgen hebben over nieuwe strategieën en je moet daar van tevoren op anticiperen. Je doel moet zijn het WAAROM, WAT en HOE van een nieuwe strategie uit te leggen en klaar te zijn voor een open discussie!

Je kunt ook 1-op-1 training geven aan individuen of teams als het tijd wordt voor de uitvoering van nieuwe ideeën. Teamvergaderingen zijn geweldig om breed uit te zenden, maar je moet wel tijd vrijmaken om te praten met de teamleden die het praktische werk zullen doen.

Maak een beoordelingsprogramma voor mogelijkheden en beste praktijken

Een van de vele voordelen van in de digitale marketing industrie te zitten is dat je dashboards en rapporten kunt bouwen om inzicht te krijgen in de toepassing van nieuwe ideeën over verschillende accounts.

Dit proces volgden we bijvoorbeeld voor een nieuwe strategie gericht op Responsive Search Ads in Google. Nadat we ons uitzendproces (onderpandmateriaal, training, teamvergaderingen) hadden afgerond, gingen we over naar de implementatiefase. We konden onze Google Ads accounts in de gaten houden om te zien welke accounts deze nieuwe methodiek hadden overgenomen. We konden follow-up doen met teams die hulp nodig hadden bij de implementatie. Voor elke verandering of innovatie kan adoptie een van de meest uitdagende fasen zijn. Houd dit in gedachten, en wees klaar voor de lange adem bij het tot stand brengen van verandering in grote organisaties.

Verzamel extra resultaten naarmate teams nieuwe ideeën en strategieën overnemen

Het adoptieproces in de hele organisatie kan een tijdje duren. Vergeet niet om, naarmate je vooruitgang boekt, aanvullende informatie en resultaten te verzamelen! Deze gegevens en informatie die je tijdens de uitrol verzamelt, kunnen toekomstige iteraties van je nieuwe idee beïnvloeden en verbeteren. De manier waarop je de invoering aanpakt zou op basis van de resultaten iets kunnen veranderen, of je zou je POV kunnen veranderen naarmate de teams feedback geven.

Vergeet niet om gegevens te verzamelen naarmate je vordert en om feedback van de teams te verzamelen. Praktijkmensen hebben misschien een betere manier gevonden om je nieuwe strategie uit te voeren, en daar moet je zeker rekening mee houden!