Financiële administratie goed inrichten

Hoe richt ik mijn financiële administratie en belastingen correct in? Het is één van voornaamste bron van moeilijkheden voor elke ondernemer. Voor zelfstandige ondernemers is dit ongetwijfeld een uitdaging. Goede administratieve oplossingen zijn vaak ofwel prijzig ofwel verwarrend voor aannemers.

Financiële administratie goed inrichten

Waarom hebben kleine ondernemers het zo moeilijk om goede diensten te vinden?

In Nederland zijn er 1,4 miljoen onafhankelijke contractanten. Dit vertaalt zich in 1,2 miljoen eenmanszaken en nog eens 200.000 particuliere ondernemingen met een enkele werknemer. Zakelijke diensten zoals administratiesoftware verkopen is mogelijk op deze omvangrijke markt. Waarom is het dan zo moeilijk voor deze groep om kwaliteitsdiensten te vinden die aan hun behoeften voldoen?

Een systeem dat voor kleine en middelgrote ondernemingen is gemaakt, heeft geen aantrekkingskracht op onafhankelijke contractanten. Maar het systeem dat onze fictieve software ingenieur maakte is totaal ongeschikt voor de zzp-markt. Het formaat van de zzp markt en hun behoeften, de tweede aangegeven factor, zijn hier debet aan. Het probleem is dat slechts 100.000 zzp leden – minder dan 10% – in Nederland jaarlijks meer dan $1.000.000 verdienen. Het gemiddelde loon is echter maar 38.000 euro. Bovendien ligt het mediane inkomen (het bedrag dat de meeste zelfstandigen verdienen) beduidend lager, op 28.000 euro. (bron: CBS). De meerderheid van de zzp’ers verdient dus veel minder dan het modale inkomen in Nederland (dat ongeveer 36.000 euro bedraagt).

Elke onderneming heeft een doeltreffend financieel beheer nodig. Het is van cruciaal belang voor de werking en het succes van je bedrijf. Daarom is het van cruciaal belang voor elke ondernemer, maar helaas is het niet het meest plezierige aspect van het runnen van een bedrijf. Er is zeker een oplossing om je financiële administratie goed in te richten.

Wat houdt financieel beheer precies in?

Je financiële administratie geeft je een algemeen idee van hoe het met je bedrijf gaat. Wat heb je gekregen en wat heb je uitgegeven, dan? Bovendien, wat zijn je bezittingen, welke uitkeringen ontvang je nog, en welke uitgaven ben je nog verschuldigd. In de financiële administratie moet onder andere het volgende genoteerd worden:

  • Uitgaven en inkomsten
  • Schulden en bezittingen
  • Zowel schuldeisers als schuldenaars
  • Registratie van uren
  • Kilometerregistratie

Je hebt altijd een duidelijk beeld van hoe het met je bedrijf gaat met behulp van deze gegevens.

Alle bedrijfseigenaars moeten een financiële administratie bijhouden.

Of je het nu leuk vindt of niet, een goede administratie opzetten is iets dat je als bedrijfseigenaar moet doen. Als ondernemer ben je volgens de wet verplicht een juiste administratie op te zetten en bij te houden, aldus de Belastingdienst. Omdat financiële documenten beschikbaar zijn, kan iedereen zien hoe je bedrijf presteert. De Belastingdienst gebruikt deze informatie om je te controleren, en jij gebruikt ze om je belastingaangifte in te dienen. Er zijn echter situaties waarin andere partijen toegang tot de financiële documenten van je bedrijf nodig hebben. Denk aan de bank bij het aanvragen van een hypotheek of verzekering. Er zijn voldoende redenen om de juistheid van je financiële gegevens te garanderen.

Bron: financiële administratie