3 keer Branding ter inspiratie

Als het om het bedrijfsleven gaat, is branding belangrijk. Het is onmogelijk om McDonald’s, Coca-Cola, of zelfs Starbucks te bedenken en een volledig begrip te hebben van wat hun merkimago is. Dit komt doordat deze bedrijven hun merkimago hebben afgestemd op de psychologische en fysiologische behoeften van hun clientèle.

Merken zijn wat de vraag van de consument naar goederen en diensten aandrijft. Helaas hebben ondernemers de slechte gewoonte om tot het laatste moment te wachten met het ontwikkelen van hun merk en logo. Als je je eigen bedrijf aan het oprichten bent en veel andere taken hebt om aan te denken, is het gemakkelijk om dingen te vergeten die sommige mensen als “pluis” kunnen opvatten.

Het is essentieel om vooraf de tijd te nemen om te definiëren wie je bent en je grote idee samen met je merk te ontwikkelen om te garanderen dat je merk de juiste boodschap overbrengt aan zijn doelpubliek, dat zijn de klanten.

THINK DIFFERENT

#1 THINK DIFFERENT

Apple is zonder twijfel een van de meest bekende en gerenommeerde firma’s die erin geslaagd is de perceptie van hun merk naar een hoger niveau te tillen. Ze hadden de kans om de reputatie van hun bedrijf op te bouwen op de kracht van de kwaliteit van de diensten die ze leverden; toch kozen ze ervoor om in plaats daarvan innovatie na te streven.

Apple past in het profiel van het Schepper archetype en zou een van zijn vertegenwoordigers genoemd kunnen worden. Ze laten dromen uitkomen, net als de tovenaar, maar in plaats van magie gebruiken ze innovatie om die dromen werkelijkheid te maken. De Scheppers hebben de neiging degenen te zijn die nieuwe trends zetten en zijn altijd bezig zichzelf te pushen om het beste van zichzelf te zijn en te bereiken.

Hun “Think Different” reclamecampagne is een fantastische illustratie van de merkstrategie van het bedrijf. Ze kwamen tot de conclusie dat hun klanten het meest verlangden dat ze uitzonderlijk, vernieuwend, spelveranderend en uniek waren. Ze waren zich ervan bewust dat hun rivalen machtig waren en producten van hoge kwaliteit konden maken, maar de vraag was hoe ze hun klanten ervan konden overtuigen met hen in plaats van met hun concurrenten in zee te gaan. door het belang van uitvinding en creativiteit over te brengen, wat dan gevolgd werd door het uitbrengen van voorwerpen die er niet alleen uitzien maar ook op een unieke manier functioneren.

Apple’s missie is mensen te inspireren, en dat bereiken ze door originele en vooruitstrevende producten te ontwikkelen die hun klanten een stap dichter bij het bereiken van hun doelen brengen. Ze willen je laten zien dat “anders denken” niet alleen iets is wat zij doen, maar ook iets waarvan ze willen dat hun klanten het doen.

De “Think Different” reclamecampagne die Apple voerde is een fantastische illustratie van hoe een bedrijf zijn merkimago vanaf de grond kan opbouwen. Ze hebben zowel de loyaliteit van hun klanten als de bekendheid van hun merk verzekerd op een manier die maar weinig bedrijven hebben bereikt.

#2 FIND YOUR GREATNESS

Nike is weer een ander bekend merk om zijn vermogen zich emotioneel met de consument te verbinden. De firma Nike is een fantastische illustratie van het Helden archetype. Hun voornaamste drijfveer is de wereld tot een betere plaats te maken door de fijnste versies van zichzelf te zijn en die versies aan de wereld bij te dragen. Ze willen laten zien dat ze verschillende vaardigheden verbeterd, gegroeid en beheerst hebben.

2012 markeerde het begin van Nike’s “Find Your Greatness” campagne, die overweldigend positieve reacties kreeg en precies in de lijn ligt van de ethos van de onderneming. Ze lieten het publiek zien dat hun producten ontworpen zijn met de gemiddelde atleet in gedachten.

Je sportroutine van de grond krijgen kan een uitdagende en moeilijke onderneming zijn. Nike maakte er een punt van zijn klanten eraan te herinneren dat iedereen, op zijn eigen manier, in elke sport op een hoog niveau kan concurreren. Iedereen kan zich inleven in de uitdagingen waar topsporters voor staan; vandaar dat hun producten zo gemaakt zijn dat gebruikers van alle niveaus het gevoel kunnen hebben dat ze sterk en succesvol zijn.

De doorsnee atleet moet investeren in de juiste uitrusting om effectief te kunnen trainen. Nike zorgt ervoor dat al zijn klanten toegang hebben tot de producten die het meest geschikt zijn om aan hun specifieke sportbehoeften te voldoen en hen zo te helpen hun eigen doelstellingen te bereiken.

Ze leveren goederen die voor iedereen en iedereen met weinig inspanning beschikbaar zijn. Iedereen, ongeacht leeftijd, gewicht of sociale status, kan gebruik maken van de Nike kleding omdat die verkrijgbaar is in een breed scala van prijsklassen, ontwerpen en functies.

De toegankelijkheid en het gemeenschapsgevoel die Nike biedt hebben bijgedragen tot de ontwikkeling van een sterk merkimago voor de producten van de onderneming. Door deze marketing konden ze de campagne van Adidas voor de Olympische Spelen overtreffen. Alles wat van hen verlangd werd was een campagne te ontwikkelen die benadrukte hoe hun producten hun klanten zullen helpen dit doel te bereiken en een beroep te doen op de wensen en eisen van hun klanten om geweldig te zijn.

#3 TASTES LIKE HOME

Het is mogelijk dat je bij jezelf denkt: “Mooie voorbeelden, maar het zijn allemaal enorme organisaties met enorme uitgaven.” Feit is dat het niet uitmaakt hoe groot of hoe klein je bedrijf is; je kunt nog steeds een branding plan bedenken dat behoorlijk effectief is.

Dit is de situatie waarmee AND Union te maken heeft, een bescheiden Duits bedrijf dat gespecialiseerd is in de productie van bier. Ondanks de beperkte verscheidenheid aan bieren die ze aanbieden, hebben ze een niche voor zichzelf weten uit te hakken dankzij hun vlaggenschip, The Innocent.

The Innocent is op zoek naar gezelligheid terwijl ze hun opgewekte en innemende houding behouden. Ze bereiken dit door het gebruik van dierbare herinneringen en heilzame komedie. Ze willen niemand overlast bezorgen, want ze vinden dat iedereen recht heeft op vreugde.

AND Union hoopt mensen bewust te maken van de betekenis van het in ere houden van de waarden en rituelen van iemands familie in het dagelijks leven. AND Union brengt de kennis en praktijken over die hen van hun voorouders zijn doorgegeven, terwijl ze toch een lucht van zuiverheid en een vuur voor hun werk behouden. Ze bereiken dit door de nadruk te leggen op het feit dat hun producten door een grote verscheidenheid van mensen worden genoten, van boeren in Beieren tot welgestelden in Londen.

Ze bereiken dit doel door hun eigen eigentijdse bieren te brouwen die uitsteken boven andere ambachtelijke bieren die op de markt verkrijgbaar zijn. Ze bieden je een blik in de huizen van vele families, terwijl ze er toch in slagen een eigentijdse en actuele sfeer te handhaven.

Bron: Communicatiebureau Luidspreker